Grön utmaning från Kulturkollo!

Veckans utmaning från Kulturkollo är att nämna vår grönaste favorit i kultursvängen.

Jag väljer att berätta om en skönlitterär bok som inspirerat mig i min odling:

Skuggan av ett år av Hannah Richell var en bok som inte lämnade så djupa spår i mig – förutom att jag skrev upp en växt på min ”måste ha-lista”. I boken berättas om en stuga vid en sjö, dit ett gäng ungdomar flyttade året efter universitetet för att få vara fria i stället för att vara löneslavar. Drömmen var att kunna leva av det jorden och sjön gav. Men året som går blir långt ifrån en drömtillvaro, med både hunger och konflikter… Många år senare får en kvinna ett brev med en nyckel till stugan (varför händer detta aldrig mig???). Hon flyr sitt krånglande äktenskap genom att åka dit, börjar renovera huset och upptäcker sakta det förflutna. En växt som finns på tomten runt stugan, och som finns torkad i huset är Judaspenningar, en blomma som får silvriga, nästan genomskinliga och papperstunna frökapslar när de torkar. En vacker blomma tyckte jag efter att ha googlat på växten i boken och den flyttade direkt in på min önskelista (men har inte flyttat in i min trädgård än).

256px-LunariaAnnua2

Foto: Christian Fisher

Andra odlingsinspirationer hittar man i Anne på Grönkulla-böckerna, som var de böckerna som gjorde mig till naturromantiker. Snödrottningen, vildapeln i skogen, narcisserna som växer runt lilla stugan i skogen… Tänk vad besviken jag blev när jag insåg att narcisser var samma sak som påskliljor! Den besvikelsen har jag nu kommit över. Älskar dem och älskar fortfarande Anne på Grönkulla!

2 reaktioner till “Grön utmaning från Kulturkollo!

Kommentera

