Syltbibeln

För några veckor sedan när jag letade mer rönnbärssyltsrecept fick jag för första gången nys om syltbibeln (eller syltbiblen som man säger i Småland), och nu är den hemma hos mig. Jag talar om Jan Hedhs ”Sylt och Marmelad” från 2006. Och även om syltbibeln är en liten besvikelse vad gäller rönnbärssylt måste jag säga att den är fantastisk! I den finner jag recept på vanlig, klassisk jordgubbssylt men också nya, spännande syltrecept som jag aldrig ens föreställt mig. Visste du att man kan göra rödbetssylt, fänkålssylt, mjölkmarmelad eller banansylt? Trots att jag framställt det som att en av fördelarna med att göra egen sylt är att man kan göra den av udda råvaror och göra egna smaker var dessa grönsakssylter och marmelader mind blowing för mig! Jag måste pröva! Särskilt den här veckan när Konsum har så billiga rödbetor… Men det bästa med syltbibeln, och kanske också orsaken till att den kallas just ”bibel” är att när man läst den vågar man prova sina egna kombinationer och recept. För man förstår grunden, syltvetenskapen.

Min och Johannes första, alldeles egna sylt gjorde vi innan syltbibeln kom hem till mig, när plommonen var sjukt billiga på Konsum. Den blev väldigt lyckad och jag delar gärna med mig av receptet, dels för att dryga ut receptfloran som finns när det gäller rönnbär, men även för att den blev jättegod och underbar till en brie. Det är en ganska liten sats, vilket berodde på att vi experimenterade och jag är för snål för att slänga en stor mängd misslyckad sylt.

Plommon- och rönnbärssylt

  • 550 g lila plommon (men prova gärna annan sort)
  • 300 g frysta (eller frostnupna) rönnbär
  • 1 vaniljstång
  • 1 kanelstång (typ 4 cm)
  • 1 del vatten
  • 6 dl socker

Kärna ur plommonen och skär i bitar (de kommer koka sönder så bry dig inte riktig om hur de ser ut). Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Både ”skida” och frön åker i syltgrytan tillsammans med plommon, rönnbär, kanelstång och vatten. Koka upp och låt koka 15 min under lock (rör om så det inte bränner fast). Ta av från värmen och ta upp vaniljskidorna och kanelstången. Rör i sockret en deciliter i taget. Koka upp 5 min utan lock. Skumma vid behov. Häll den heta sylten på heta burkar – skruva på locket och vänd upp och ner. Klart!

Ät på fantastiskt surdegsbröd med en skiva lagom stinky brieost och du får en måltid du sent ska glömma. Kan tänka mig att den även passar till andra traditionella syltändamål, såsom havregrynsgröt, pannkakor och syltgrottor. Den är dundergod helt enkelt! Söt och fyllig av plommonen, med ett litet surt bett av rönnbären. Prova prova! Bild utlovas vid bättre ljusförhållanden.

En reaktion till “Syltbibeln

Lämna en kommentar